KHUTBAH TERAKHIR RASULULLAH S.A.W

7:04 PM


KHUTBAH TERAKHIR RASULULLAH S.A.W

KHUTBAH INI DISAMPAIKAN PADA 9 ZULHIJJAH TAHUN 10 HIJRAH, DI LEMBAH URANAH, BUKIT ARAFAH

" Wahai manusia, dengarlah baik-baik apa yg hendak kukatakan! Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dgn kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu, dengarlah dgn teliti kata-kataku ini dan sampaikanlah kpd org yg tidak dapat hadir di sini pada hari ini.

Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sgb suci, maka anggaplah jiwa dan harta setiap org muslim sbg amanah suci. Kembalikan harta yg diamanahkan kpd kamu kpd pemiliknya yg berhak. Janganlah kamu sakiti sesiapa pun agar org lain tidak menyakiti kamu pula. Ingatlah bahawa sesungguhnya kamu akan menemui TUHAN kamu dan DIA pasti akan membuat p'hintungan ke atas segala amalan kamu. ALLAH S.W.T telah m'haramkan riba'. Oleh itu, segala urusan yg melibatkan riba' hendaklah dibatalkan mulai sekarang. B'waspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah b'putus asa utk menyesatkan kamu dalam perkara2 besar, maka b'jaga2 lah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara2 yg kecil.

Wahai manusia, sebagaimana kamu m'punyai hak ke atas para isteri kamu, mereka juga m'punyai hak ke atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka keatas kamu , maka mereka jga berhak utk diberi makan dan pakaian dalam suasana kasih sayang. Layanilah wanita2 kamu dgn baik dan b'lemah lembutlah t'hadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman serta pembantu kamu yg setia. Dan hak kamu ke atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan org yg kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.

Wahai manusia, dengarlah b'sungguh2 kata2ku. Dirikanlah solat 5 waktu sehari, b'puasalah pada bulan Ramadan, tunaikanlah zakat drpd harta kekayaan kamu dan kerjakanlah ibadat haji sekiranya mampu. Ketahuilah bahawa setiap muslim adalah saudara kpd muslim yg lain. Kamu semua adalah sama: tiada seorg pun yg lebih mulia drpd yg lainya kecuali dalam takwa dan amal soleh.

Ingatlah bahawa kamu akan m'hadap ALLAH S.W.T pada suatu hari utk di p't/jawabkan atas segala apa yg telah kamu lakukan. Oleh itu, awasilah tinak-tanduk kamu agar jgn sekali-kali t'keluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.

Wahai manusia, tidak ada lagi nabi atau rasul yg akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu, wahai manusia, nilailah dgn betul dan fahamilah kata2 ku yg telah disampaikan kpd kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kpd kamu 2 perkara yg sekiranya kamu b'pegang teguh dan mengikuti kedua2 nya, nescaya kamu tidak akan t'sesat selama2 nya. Itulah AL-QURAN dan SUNNAHKU.

Hendaklah org yg m'dengar ucapanku ini menyampaikannya pula kpd org lain dan hendaklah org yg lain itu menyampaikannya kpd org lain dan begitulah seterusnya. Semoga org t'akhir yg menerimanya lebih memahami kata2 ku ini drpd mereka yg m'dengar terus drpdku. Saksikanlah Ya ALLAH, bahawasanya aku telah sampaikan risalah-MU kpd hamba-hamba-MU."

Perkongsian bersama ~ TUHAN TERIMALAH AKU: Dato' Hj. Md Daud Che' Ngah~

You Might Also Like

1 Comment

Greetings and Assalamualaikum...
Sila tinggalkan komen anda di sini..
Will pay a visit back! Thank You

Heart 1

Travel & Beauty Blog

Sponsored