5 Tanda Si Dia Masih Ingat Kekasih Lama

10:10 PM

Greetings and Assalamualaikum to all.

5 Tanda Si Dia Masih Ingat Kekasih Lama. Anda pasangan bercinta? Pernah fall in love? Pernah heart broken? Putus cinta? Itu lumrah kehidupan. Ada masam, manis, pahit, kelat cukup untuk menyerikan rencah rasa kehidupan seorang insan. Ada hari kita gembira, ada suatu ketika kita menitiskan air mata. That's LIFE. Orang kata Life Must Go On gitu. Let bygone be bygone. Sungguh pun ayat biarkan perkara yang dah lepas berlalu itu mudah ditaip, tapi things are easier said than done kan, sebab ingatan kenangan manis dahulu mungkin masih menghantui kita atau pasangan kita yang mungkin punyai kekasih lama. People come and go b'coz nothing last forever. But, it's hard to breath when memories refuse to fade away. Rite?

move on

Bertemu cinta baru selepas clash dengan kekasih lama? Yeah, things like that happen all the time. Buka chapter baru. But, frankly speaking, melupakan kekasih lama bukannya perkara yang mudah. Some guys mungkin masih tak boleh lupa bekas kekasih lama. Girls, this is some tips you can observe to know either your boyfriend still remember and can't forget their ex-girlfriend or not.

5 Tanda Si Dia Masih Ingat Kekasih Lama

Dia sering membandingkan anda dengan bekas teman wanitanya. Ini bermakna dia sebenarnya masih tak dapat lupakan bekas teman wanitanya, sebab itu dia sering mengatakan anda mengingatkannya terhadap bekas kekasihnya. Yet, manusia mana ada yang sempurna bukan. Kenapa nak banding-bandingkan? Bukankah tujuan kearah nak hidup bersama itu saling lengkap-melengkapi.

Dia masih simpan gambar bekas kekasih. Walaupun dia memberi alasan bahawa sudah tak ada apa-apa perasaan dan itu hanyalah sekeping gambar, tapi jangan dibiarkan. Bahaya! Sebab kenangan antara mereka berdua akan tetap dalam ingatannya. Kita sebagai perempuan, kena ada rasional juga, jangan main serang buat adegan tarik-tarik rambut pula ya. Hanya kerana nak rebut cinta seorang lelaki, kita yang perempuan ni bergaduh sakan. So not cool.

Sikapnya sering berubah-ubah. Layanan yang diberikan semalam cukup mesra tetapi hari ini dia seolah-olah cuba menjauhkan diri. Jika ini sikapnya, bermakna dia masih lagi terkejut gara-gara putus cinta dengan ex-kekasihnya. Berikan dia masa bertenang. Kalau berlanjutan sampai setahun macam tu, girls? takkan you nak tunggu lagi tak? Cinta kan tak boleh dipaksa, dan kalau kenangan lalu masih menghantui dia, let him go kalau dah tak ada arah tujuan lagi hubungan baru ini.

Berpura-pura gembira. Yeah, rasanya ini mungkin tips untuk move on. Salah satu cara untuk melupakan bekas kekasih ialah dengan berpura-pura gembira. Dia bersikap seolah-olah nothing happen, sedangkan dia menahan rasa sedih. Dan, siapa kita nak menilai dan membaca hati manusia lain. Seandainya perkataan 'Move On' senang dilakukan semudah diungkapkan, mungkin dah lama agaknya dibuat, macam guna tongkat magic. Tapi, kenapa nak membina hubungan baru andainya ia melukakan insan lain. 

Dia mengajak kamu membina hubungan lebih serious dengan tergesa-gesa. Contoh; baru kenal dua bulan dah ajak anda bertunang. Ini mungkin dia sebenarnya cuba menutup persaan dirinya yang masih berbelah-bahagi dan untuk menyelamatkan keadaan, dia membina komitmen baru. If and only if, komitmen baru ini membawa bahagia, teruskan. Dah memang jodoh orang kata. They are saying that, Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya apabila kita bertemu jodoh yang sebenar, masih ada rasa syukur kita pada ketentuan-Nya.

memories fade

Kenapa Allah Temukan Kita dengan Orang yang Salah (sumber)

Memang sakit bila cinta yang kita dambakan selama ini tak dihargai oleh insan yang bernama kekasih, apatah lagi kita dibuang begitu saja. Tapi, itulah juga petanda terbaik untuk diri dan kehidupan kita pada masa akan datang. Kenapa Allah Temukan Kita dengan Orang yang Salah?
  1. Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya apabila kita bertemu jodoh yg sebenar, masih ada rasa syukur kita pada ketentuan-Nya.
  2. Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita dapat menjadi penilai yang baik.
  3. Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yang sentiasa mengharapkan pertolongan Allah.
  4. Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita dapat kasih sayang yang terbaik, khas untuk diri kita.
  5. Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita sedar bahawa Allah Maha Pemurah dan Penyayang kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yang hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan.
  6. Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita dapat mengutip pengalaman yang tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.
  7. Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita jadi manusa yang hebat jiwanya.
  8. Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita lebih faham bahawa cinta yang terbaik hanya ada bersama Allah.
  9. Memang Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita lebih mengenali kehidupan yang tak selamanya kekal.
Wahai sahabat yang kecewa, menderita dan sengsara kerana cinta, fahamilah bahawa kehidupan kita makin sampai ke penghujungnya. Hari esok pun kita sendiri tak pasti sama ada menjadi milik kita. Gapailah keredhaan Allah dengan melaksanakan suruhan-Nya, dan meninggalkan larangan-Nya. Percayalah sesungguhnya Allah malu untuk menolak permintaan hamba-Nya yang menadah tangan meminta dengan penuh pengharapan hanya kepada-Nya. ALLAH knows BEST! - Sumber: Bahagiakah Aku

forget

People change and change for the better is not a crime. Biar masa dan waktu yang memainkan peranan. Dan sebagai perempuan, seharusnya kita bijak mengawal emosi supaya tidak terlepas kelakuan yang mungkin boleh buat kita regret di kemudia hari. Tips di atas ni sekadar perkongsian dan pendapat peribadi dari Shad. Ya mungkin betul tips di atas boleh membantu anda melihat sama ada dia betul-betul dah lupakan bekas kekasihnya dan mungkin juga tidak. Apa-apa pun, Allah is the best planner.

You Might Also Like

8 Comment

  1. alamak mcm sedih je kalo partner kita still kenang yang lama.. hurm.. yang partner tu pun jgn la tnjuk depan yg baru.. isk x faham tol.. move on please !!

    ReplyDelete
  2. Kalau perempuan mesti susah nak kawal emosi dia kan...

    Btw, hakak jemput la datang beraya di blog kite.. hihi *buat muka tak malu*

    ReplyDelete
  3. Kalau perempuan mesti susah nak kawal emosi dia kan...

    Btw, hakak jemput la datang beraya di blog kite.. hihi *buat muka tak malu*

    ReplyDelete
  4. slmt hari raya/done follow #2176

    yg lepas jgn dikenang2.jehe

    ReplyDelete
  5. absolutely true dira.. ex bf Yana ada ciri-ciri diatas.. Dia selalu suka marah-marah Yana walaupun benda tu boleh dibuat bincang.. Akhirnya, Yana decide untuk putus.. Then now sekarang dia yang tercari-cari Yana kembali nak get back katanya..

    ReplyDelete
  6. huhuhu.. part compare tu paling tak tahan..
    tinggal je terus hehe..

    ReplyDelete
  7. I can't believe that my bf still loves his ex.. All listed above are contained within him. And I just found out now, the reason why he still keeps picture of his ex and always compare me with his ex. Huhuhu..I became disappointed with him :'(( .. Anw thnks for the information ☺

    ReplyDelete

Greetings and Assalamualaikum...
Sila tinggalkan komen anda di sini..
Will pay a visit back! Thank You

Informasi

Travel & Beauty Blog

Sponsored